Uncategorised

Objawienie Pańskie 2025

Objawienie Pańskie, Epifania (gr. επιφάνεια epifaneia; objawienie, ukazanie się) – chrześcijańska uroczystość mająca uczcić objawienie się Boga człowiekowi (teofania), obecność Boga w historii człowieka, a także uzdolnienie człowieka do rozumowego poznania Boga.

 

Objawienie Pańskie

 

6 stycznia Kościół obchodzi Uroczystość Objawienia Pańskiego. Jest to, obok Wielkanocy, najstarsze święto chrześcijańskie. W II w. w ten dzień wspominano Chrzest Pański, w IV w. w Tracji i Egipcie świętowano Epifanię, czyli wydarzenia z życia Jezusa, takie jak narodzenie, chrzest w Jordanie, pokłon Mędrców, cud w Kanie. W V w. Objawienie Pańskie stało się świętem ogólnokościelnym.


W Polsce 6 stycznia zwany jest świętem Trzech Króli. Ewangelia nie nazywa jednak przybyłych ze Wschodu wędrowców królami, lecz Mędrcami, oraz nie podaje ich liczby. Można się tylko domyślać, że było ich trzech, skoro przynieśli trzy dary. Królami mogła nazwać ich tradycja pod wpływem Psalmu 72, który znajduje się w tekstach liturgicznych tej uroczystości: „Królowie Tarszisz i wysp przyniosą dary, królowie Szeby i Saby złożą daninę”. Imiona Kacper, Melchior i Baltazar nadano Mędrcom dopiero w IX w. Legenda głosi, że po powrocie do swoich krajów królowie zrzekli się tronów, aby głosić wiarę w Chrystusa, a dożywszy sędziwego wieku, doczekali chwili, kiedy po Wniebowstąpieniu Pańskim Tomasz Apostoł udzielił im sakramentów, a nawet sakry biskupiej.


Dary, jakie przynieśli Mędrcy małemu Jezusowi, mają swoje znaczenie. Złoto oznacza, że Jezus Chrystus jest Królem całego świata, kadzidło mówi o Chrystusie Kapłanie, zaś mirra, balsam, którym namaszczano zmarłych, wskazuje na ludzką naturę Jezusa i w konsekwencji zapowiada Jego śmierć.
Od końca średniowiecza na pamiątkę tych darów święcono pierścionki jako złoto, żywicę jako kadzidło oraz ziarnka jałowca jako mirrę, a także dodatkowo wodę na pamiątkę chrztu Jezusa oraz kredę. Dziś święcimy kadzidło i kredę. Po powrocie z kościoła święconą kredą piszemy inicjały imion trzech królów, oddzielając je krzyżykami (K+M+B) wraz z cyframi bieżącego roku. Można także napisać C+M+B (Christus Mansoni Benedicat), co oznacza „Niech Chrystus błogosławi temu domowi”. Litery na drzwiach świadczą o tym, że w domu mieszka chrześcijańska rodzina.
Nazwa „Objawienie Pańskie” tłumaczy sens tej uroczystości. Jezus Chrystus objawia się światu, to znaczy, że przyszedł na ziemię nie tylko dla wybranego przez Boga narodu, ale dla wszystkich ludzi, którzy kiedykolwiek żyli i będą żyć. Taki wydźwięk mają także teksty liturgiczne. Szczególnie List do
Efezjan podkreśla współuczestnictwo wszystkich ludzi w łaskach ofiarowanych przez Chrystusa.
Jak widać święto to obchodzone na początku roku kalendarzowego jest pełne nadziei. Nie dość, że zarysowuje przed nami uniwersalność zbawienia, ale także otwiera nasze umysły na perspektywę eschatologiczną i pragnie ucieszyć znękane biedą tego świata serca wizją Królestwa Niebieskiego, gdzie Królem i jedynym Światłem jest Jezus Chrystus. Zbyt często zapominamy o Nowej Ziemi, którą przygotowuje nam Bóg, a zatrzymujemy się na tym świecie, tak jakby poza śmiercią już nic nie istniało.
Pójdźmy i my złożyć dary Jezusowi: złoto naszego życia, kadzidło naszych modlitw i mirrę naszego cierpienia. Pójdźmy tam, gdzie Jezus rodzi się każdego dnia, na ołtarzach naszych Kościołów. Prośmy o błogosławieństwo dla rodzin. Wyznajmy wiarę, znacząc litery na drzwiach naszych domów i zadbajmy, żeby to była kreda poświęcona i przyniesiona z Kościoła, a nie pożyczona od sąsiada.

 

Uroczystość niepokalanego poczęcia Najświętszej Marii Panny

Usłyszeć Słowo Boże. Refleksje liturgiczne

 

Rdz 3,9–15. 20; Flp 1, 4-6. 8-11; Łk 1,26–38

 

Co zrobiłeś? Może zjadłeś...? – Typową odpowiedzią na pytania sumienia jest obrona siebie i przerzucenie winy na innych: „to nie ja, to ona”. Jakże często staramy się ukryć za winą drugiego! Niewątpliwie Ewa była winna, bo zerwała owoc i podała Adamowi. Ale przecież on sam wziął go i zjadł. Jego wina jest jego winą, a wina Ewa jest jej winą. Moja wina oddala mnie od Boga i dzieje się tak niezależnie od winy drugiego. Jego wina mnie nie usprawiedliwia, nie pomaga usunąć mojej winy. Każdy z nas musi osobiście stanąć przed Bogiem z własną winą i za nią odpowiedzieć. Niezmiernie ważne jest, byśmy sobie zdali sprawę z tego, że to w nas istnieje skłonność do grzeszenia i chęć ucieczki od winy, że mamy w sobie przewrotną tendencję do przerzucania winy na drugiego. Tacy jesteśmy, taki ja jestem!

 

 

Dopiero wtedy, gdy to zobaczymy, będziemy mogli zrozumieć wspaniałość tajemnicy niepokalanego poczęcia NMP i Jej bezgrzeszność. Zauważmy: Maryja reaguje zupełnie inaczej niż większość ludzi. Na pozdrowienie anielskie, głoszące słowa pochwały: „Bądź pozdrowiona, pełna łaski, Pan z Tobą, błogosławiona jesteś między niewiastami” (Łk 1,28), nie wpada w egzaltację ani też nie stara się fałszywie udawać skromnej, ale w prostocie zastanawia się, „co miałoby znaczyć to pozdrowienie” (Łk 1,29). Nie ucieka, ale spokojnie zastanawia się nad sensem usłyszanych słów. Na końcu na Boże wezwanie odpowiada: „Oto ja służebnica Pańska, niech mi się stanie według twego słowa” (Łk 1,38). Odpowiedź ta będzie od tego momentu powtarzana przez Nią przez całe życie. Na pytanie: „Gdzie jesteś?” Odpowiada: „Oto stoję przed Tobą jako służebnica”. W spokojnej otwartości staje przed Bogiem, powierzając Mu siebie.

 

— Włodzimierz Zatorski OSB, fragment publikacji „Rozważania liturgiczne na każdy dzień, tom 1 (Adwent i okres Bożego Narodzenia)”

Paczuszka dla maluszka 2024

Już za tydzień rozpoczniemy adwent, a wraz z nim zachęcamy do wzięcia udziału w akcji „Paczuszka dla Maluszka, w naszej parafii już IV raz. W poprzednich latach odnosiła ona duży sukces, mamy nadzieję, że tym razem też tak będzie. 

Zbiórka będzie trwać od I Niedzieli Adwentu (01.12.) do 22.12.2024. Hasło akcji to: „Weź bombkę i Zrób paczkę”, czyli zabieramy papierową bombkę do powieszenia na swojej świątecznej choince, w zamian przynosząc do naszego Kościoła potrzebne rzeczy. W inicjatywę można włączyć się przez przygotowanie paczki z artykułami chemii kosmetycznej i gospodarczej dla dzieci i dorosłych,  m.in.: proszki i płyny do prania, do płukania, ręczniki papierowe, podkłady higieniczne, chusteczki nawilżające, kremy do twarzy, kremy pielęgnacyjne (np. Sudocrem, Alantan), szampony, żele do kąpieli, oliwki, szczoteczki i pasty do zębów, artykuły papiernicze, modelina, kredki, farby (akrylowe, olejne), kleje, drewniane deseczki, słodycze, ciastka, herbata, kawa (rozpuszczalna, „INKA”), leki (Wit. C, tabletki musujące Plussz) oraz wszelkie inne rzeczy dla dzieci i dorosłych, lub można wykonać darowiznę na konto Fundacji. Szczegóły na odwrocie bombek i na plakacie.           

Wszystko jest na wagę złota, bo potrzeb jest bardzo dużo.

Po zakończeniu zbiórki, koordynator akcji przekaże dary placówce. W tym roku będzie to Dom Pomoc Społecznej dla Dzieci, Młodzieży i Dorosłych Niepełnosprawnych Intelektualnie w Tarnowie. 

Nie zapomnijmy, w czasie adwentu i bożonarodzeniowych przygotowań, o osobach chorych, potrzebujących zarówno tych małych jak i dużych. 

W imieniu podopiecznych tej placówki z góry dziękujemy i zachęcamy do włączenia się w tą akcję.  Bóg zapłać. 

Informacja

Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego

Informuje, że na początku grudnia przeprowadzone zostanie karczowanie drzew koło sali gimnastycznej. Zgody na te działania zostały uzyskane ze względu na: usychające drzewa, zablokowanie dostępu światła dziennego na salę gimnastyczną oraz na niszczejące orynnowanie i elewację budynku, a także zagrożenia dla placu zabaw i linii energetycznej wysokiego napięcia. W nawiązaniu do powyższego, informuje, że istnieje możliwość nieodpłatnego odebrania we własnym  zakresie gałęzi do celów opałowych. Pocięte pnie drzew można będzie odkupić w konkurencyjnej cenie. Zebrane środki przeznaczone zostaną na nowe nasadzenia. Więcej informacji można uzyskać w sekretariacie szkoły.

Uroczystość Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata -Usłyszeć Słowo Boże. Refleksje liturgiczne

Dn 7,13–14; Ap 1,5–8; J 18,33b–37

 

Dwa różne podejścia do władzy: Piłata, który dla jej utrzymania nie cofnie się przed zbrodnią, i Jezusa, który wierny jej istocie, odda swoje życie. Piłat próbuje manipulować tłumem i ostatecznie, uwikłany we własne sidła, przegrywa; Jezus, wydany przez tłum na śmierć, nie podnosi głosu i dzięki swojej śmierci daje każdemu człowiekowi zbawienie.

 

 

Odmienne są podejścia Piłata i Jezusa. W słowach Zbawiciela widać pogodną siłę, którą próbuje przekonać Pontyjczyka, ukazać mu świat, o którym nie ma on pojęcia. Tę Ewangelię bowiem możemy czytać i tak – jako przypomnienie, że żyjemy wobec spraw Bożych, o których pojęcia nie mamy i które łatwo możemy zlekceważyć.

 

Jezus mówi nam dzisiaj: „Jeśli masz nad kimś jakąkolwiek władzę, to nie po to, aby skazać go na śmierć albo po to, żebyś musiał go ratować manipulacją i kłamstwem. Jeśli masz nad kimś władzę, to po to, żebyś pomógł mu odnaleźć siłę do życia pomimo wszystkich trudów, jakie ono z sobą niesie”.