Parafia pw Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Łysej Górze - strona nieoficjalna

Wniebowzięcie NMP 2025 - jak świętowaliśmy uroczystość

Galeria zdjęć z tegorocznych obchodów:

View the embedded image gallery online at:
http://parafia-w-lysejgorze.cba.pl/index.php#sigProId4f164fd553


 

Wejście w światło

W centrum wnęki barokowego ołtarza, na czele podwyższeń, staje się figurą Niepokalanej. Otaczają Ją obłoki utworzone z kwiatów, które niosą Ją do nieba.

 

Nieco inaczej ta sama tajemnica jest pokazana w przypadku krzyża chronicznego.

Konstrukcja-skała prawie całkowicie zagospodarowana w zieleni. Są tu kwiaty hortensji, alstromerii, kilka białych lilii u podstaw skał.

Pomiędzy kwiatami jest sporo gałązek kaliny, ugiętych pod ciężarem dorodnych owoców. To nawiązanie do święcinek i wieńców, ale przede wszystkim pokazanie wyróżnienia Maryi przez wiele niewiast.

 

Maryję symbolizuje biała lilia na statek wysyłający, uderzaca w wyzwalago krzyża falowego, co jest symbolem Jej wejścia do Królestwa Syna.

 

Fragment publikacji "Słowo i kwiat. Wybrane zastosowanie liturgiczne z kościoła tynieckiego 2013-2017"

Hieronim St. Kreis OSB – urodził się w Krośnie. Profes tyniecki od roku 1983. Studiował teologii w Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie; święcenia kapłańskich gości w roku 1989. Od roku 1990 pracował nad używaniem ikebany w liturgii. W 1990–2005 dekoracje kwiatowe w kościele tynieckim, zniszczone od 2013. Opublikował: podręcznik ikebany liturgicznej „Kwiaty w kościele. Tajemnice układania” (tomy 1–3b); „Święta Rodzina z Nazaretu. Medytacje biblijne”; „Tyniecka ikebana” (tom. 1–2); tomiki wierszy: „Strumień żółtego piasku”, „Jak lecy”, „Co się stało”, „Przed Ikoną”, „Kołonotatnik”, „Msza z kolędą”.

 


 

O Matce Najświętszej

Czy było tak wielkie, jak teraz, kiedy cała walka z Bogiem i tę samą religię? Chce się wykorzenić w społeczeństwie, aby nie zachować wiary. Bo laicyzm sam określa swój program: wyeliminowanie wszystkiego, co jest sakralne – trzeba zobaczyć.

Sytuacja pojawia się w duszy ludzkiej zamglenie sumienia, nie ma powodu grzechu, wszędzie determinizm woli, dziedziczność itd., mówi się, że grzech nie ma. To już nie jest skutkiem ludzkim, ale ludzkim.

W tym wszystkim Kościół jest przed nami Matką Bożą, która dla każdego człowieka jest natchnieniem, pionowym, umieszczonym i przewodniczką.

Idźmy za natchnieniem Ducha Świętego w życiu, ale starajmy się jednak znać o Maryi, zbliżyć się do siebie. Chrystus na krzyżu oddał nam ją i nas jej. Dzieje się to i przy ołtarzu – tam też Maryja stoi pod krzyżem i Chrystus oddaje ją nam i nas jej...

 Galeria prezentuje kilka obrazów Wniebowstąpienia NMP, jak sobie wyobrażali artyści

 

Czytaj całość / Fragment książki "Wypatrując Jezusa"

Piotr Rostworowski OSB/EC – benedyktyn, pierwszy polski przeor odnowionego w 1939 roku klasztoru w Tyńcu. Więzienie za czasów PRL-u. Kameduła – przeor eremów w Polsce, Włoszech i Kolumbii. W ostatnim okresie życia rekluz oddany samotności przed Bogiem. Zmarł w 1999 roku został pochowany w eremie kamedulskim we Frascati koło Rzymu. Był kiedyś bliskimmu sercu – napisał po Jego śmierci Ojciec Święty Jan Paweł II. Autor publikacji z dziedziny duchowości i życia wewnętrznego.

 Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny do jednego z urządzeń maryjnych w Kościele, którego początkiem jest VI wieku, najpierw na terenie Palestyny, później Bizancjum. Mimo to dogmat został ogłoszony dopiero w wieku XX – po drugiej wojnie światowej.

 

1 listopada 1950 roku w konstytucji apostolskiej Munificentissimus Deus (Najszczoddrobliwszy Bóg) papież Pius XII, który jest dogmatem, który jest stwierdzeniem, że „po wykluczeniu ziemskiego życia Najświętszej Maryi Panna została z ciał i duszą wzięta do wiecznej chwały”.

 - Data tej reklamy prawdy nie jest przypadkowa - powiedział mariolog o. prof. Grzegorza Bartosika.

 - Dogmat o niebowzięciu Maryi wskazuje na tożsamość człowieka i wartość charakterystyczną, tego każdego z nas, tak jak Matka Boża zostaje wzięty z ciałem i duszą do nieba. Poza tym, przypominam, że ludzkie ciało jest Duchem Świętym. Tymczasem lata II wojny były zaistniejące, kiedy człowiek w sposób wyjątkowy był poniewierany, dotyczył numeru. W związku z tym można powiedzieć, że wniosek dogmatu był odpowiedzią na znaki czasu

 - powiedział mariolog.

 Zwróciliśmy uwagę na, że w Biblii nie ma tekstu, który bezpośrednio napisał przez wniebowzięcia Matki Bożej, do jednak od początku 12 rozdziału Apokalipsy św. Jana - tłumaczenie o niewieście obleczonej w słońcu z księżycem pod stopami, zinterpretowano, jako tekst tłumaczący o niebowzięciu Najświętszej Maryi Panny i Jej niebieskiej chwale.

 

 Jednym z nich jest Mariologa, która jest przekazana, że matka Boża z ciałem i duszą została stworzona do nieba jest częścią, że nie ma jej relikwii.

 - W Bizancjum przechowano należącą do niej laskę i welon, ale nie ma relikwii fragmentu jej ciała. Tymczasem jak wielki kult pierwsi chrześcijanie otaczali świętych i męczenników – uwaga o. prof. Bartosik.

 , że „pierwsze opis wniebowzięcia znajduje się w tekstach apokryficznych z terenu >>Transitus Mariae<< (o grze Maryi) autorstwa Pseudo-Józefa z Arymatei. Na ich podstawie powstałe następstwa władzy” – powiedział ekspert.

 - Ojcowie Kościoła w tym m.in. św. Epifaniusz z Salaminy, w swoich pismach, zwierzęta od IV wieku mówili, że co prawda nie wiemy, jaki był koniec życia Maryi, ale na pewno z ciała i duszą cieszy się chwałą syna Jezusa Chrystusa

  - powiedział mariolog.

 Zwróciliśmy uwagę, że w Kościele są dwie tradycje dotyczące odejść Matki Bożej z tego świata.

 - Jedna zwana jest jerozolimska i mówi ona, że Maryja została pochowana w Getsemani, a później, że została wniebowzięta na Syjonie. Druga tradycja zwana efeska mówi, że Maryja odeszła ze świata tego w Efezie, gdzie zgodnie z tradycją św. Jan Apostoł schronił się w latach 37-45 przed prześladowaniem chrześcijan w Imperium Rzymskim. rozwiązanie do dziś nie rozstrzygnięteto tej diecezji – powiedział o. prof. Bartosik.

 W VI wieku święto wniebowzięcia obchodzono pod nazwą „zaśnięcie Matki Bożej”.

 - Do dziś tradycji wschodniej, że Maryja przeszła przed bramą śmierci (zasnęła w Panu) i dopiero po tym została stworzona z ciała i duszy do nieba. Cerkiew Prawosławna świętuje, powoduje trzy fakty: śmierć - zabicie matki, jej zmartwychwstanie i wyjaśnij po nim wniebowzięcie. W związku z tym słowa według biskupa Łazarza (Puhalo), nie mówi się, że chrześcijanin „umiera”, tylko „udaje się na spoczynek” lub „zasypia”, ponieważ z naukami Kościoła śmierć jest tylko chwilowa, po charakterystycznym dla każdego człowieka wstaje

  – wyjaśnił mariolog.

 Święto matki bardzo szybko przedostało się na Zachód już w VIII wieku było jednym z ważonych po Bożym Narodzeniu, Wielkanocy oraz Zesłaniu Ducha Świętego, specjalne przygotowanie w postaci postu oraz oktawę.

 - Kiedy w 966 roku do Polski dotarło chrześcijaństwo, które wniebowzięcie Matki Bożej było na tyle silna, że doszło do zdarzenia wezwania pierwszego kościołów i katedr. Do dziś taki tytuł nosi np. katedra w Gnieźnie, we Włocławku, czy we Lwowie

  – uwaga uwaga o. prof. Bartosik.

 powiedział, że w historii były trzy osoby dogmatu Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. - W związku z tym, że opis pochodzi z apokryfów, a nie z Pisma Świętego, do średniowieczu duchowni uznali, że nie ma się czym wyróżniać. Drugie przyjmowało bezkrytycznie tekst apokryfów, a trzecia droga została oparta na refleksji teologicznej i wierze ludu Bożego, który jak uznawano - jest prowadzony przez Ducha Świętego.

 - pierwsza refleksja teologiczna na temat wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przedstawia biskupa Jana ze Scytopolis z Palestyny w VI wieku. Opierała się na trzech założeniach: Po pierwsze, że skoro ciało Maryi stało się przybytkiem Boga, także przez wystąpienie, że uległo zniszczeniu. Poza tym, jako Matka Chrystusa ma udział w jego chwale. Z kolei trzeci argument mówił, że został stworzony do nieba, aby być naszą ambasadorką. Refleksję teologiczną pogłębili w latach ojcowie Kościoła jak m.in. Jan z Damaszku, czy German z Konstantynopola

  – powiedział mariolog.

 Zwróciliśmy uwagę, że do XIII wieku w Kościele Zachodnim istnieje jeszcze wątpliwość, czy wniebowzięcie dotyczy tylko duszy Maryi, czy duszy i ciała.

 W przypadku mariologa - droga do ogłoszenia dogmatu o Wniebowzięciu, trwała bardzo długo.

 - 1 maja 1946 roku papieża Piusa XII, połączgo do wszystkich biskupów na świecie lista Deiparae Virginis Mariae, czy poręcze definiują Wniebowzięcie. Był jednym z członków soboru korespondencyjnego, w którym każdy z biskupów mógł być członkiem. Zdecydowana liczba głosów była ponownie za złożeniem wniosku o dogmatu o niewzruszonym państwie członkowskim

  - powiedział o. prof. Bartosik.

 W wykonaniu, 1 listopada 1950 roku w konstytucji apostolskiej Munificentissimus Deus (Najszczoddrobliwszy Bóg) papież Pius XII obowiązkowy dogmat o Wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny. „Definicja dogmatyczna nie rozstrzygająca jednak sama śmierć Maryi, a więc czy umarła i powstał wzięta do nieba po śmierci i wskrzeszeniu, albo też przeszła do wiecznej chwały, nigdy nie umierając” – uwaga uwaga mariolog.

 W tradycji ludowej 15 sierpnia jest świętem „Matki Bożej Zielnej” lub „Matka Bożą Zielną”. Tego dnia w dowód wdzięczności Bogu za zebrane plony, które dają dostęp do bukietów złożonych ze zbóż, warzyw, owoców, kwiatów i ziół, które na podstawie liturgii są święcone przez kapłana.

 W związku z tym nauką w języku angielskim min. Tradycyjne działanie z dziesięciu dni wiankami uplecionymi ze źródeł, które mogą zadziałać przed użyciem.


W naszej parafii, zgodnie z tradycją, koniec wieniec dożynkowy - przedstawiony przez parafian z Zamieścia, oraz głęboko z ziółmi i roślinami, co prezentuje poniższca galeria:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 (Umieścił: administrator)